Då kan till och med en medelmåtta upplevas som karismatisk.

Alltså, förlåt


men den här Lövfen. Han kan säkert tillföra Socialdemokraterna något. Framför allt kan han säkert hjälpa till med att skapa förtroende och stabilitet i ett parti som har varit ute och cyklat ganska länge. Men retoriskt är han enligt mig en disaster. I hans tal och framträdanden är han för lågmäld, nästan ursäktande. Hans debatteknik är alldeles för osäker. Sorgligt nog grundar sig inte förtroendet jag nämner i det han levererar, eller i hans personlighet utan snarare får han den som en bonus eftersom de tidigare partiledarna varit katastrof.


Blir man jämförd med det det värsta kan även en medelmåtta upplevas som karismatisk.





Kommentarer
Postat av: Elin

Jag håller med om att det kanske inte rör sig om retorisk briljans. Däremot tror jag inte att han vinner på att de tidigare partiledarna har varit dåliga utan för att de andra enbart håller på med pajkastning och fult rävspel. Jag tycker att Löfvens lite mer mänskliga sida är en skön fläkt även om han i vissa fall har lite Persson-drag. Och faktiskt så stämmer ju kommentaren om att han troligtvis varit närmare näringslivet än alla andra tillsammans ganska bra, det tror jag att han vinner på. Igenkänning à la Burke.

2012-05-06 @ 23:42:37
Postat av: Emma

Så du tror inte att han får plus i kanten før att han kommer in som en stabil person efter en kaosartad period? Alltså situationen och omstændigheterna runt omkring påverkar væl i allra høgsta grad? Jag ær inte alls lika sæker på att han hade blivit lika hyllad (lite hjælte-feeling) om de haft en bra period nu innan. Med det inte sagt att han gør ett dåligt jobb - jag tror verkligen han kommer tillføra massa bra, och framfør allt skapa ordning och en tydlig linje (hoppas åtminstone han ser det som sin huvuduppgift nærmsta tiden).



Jag tror också hans mænskliga sida & hans lugn (och såklart också erfarenheten från næringslivet) ær en stor tillgång och att det tilltalar væljarna, men som sagt - vi kommer inte bort ifrån att han får pluspoæng efter en stormig period. Inte heller att han inte ær så retoriskt skicklig. Jag tyckte han kændes och upplevdes vældigt osæker. Men absolut, de andra attributen kan ju væga upp.

Postat av: Elin

Jag menar absolut inte att han inte får plus i kanten för att Juholt var en himla soppa. Det är klart att han får det. Men däremot håller jag inte med dig om att det förtroende han får inte alls grundar sig på det han levererar utan enbart på att tidigare partiledare varit katastrofer.



Min invändning handlade alltså inte om huruvida han har en fördel tack vare tidigare skräpledare, utan att hans förtroende enbart skulle genereras från detta, vilket var så jag tolkade ditt inlägg.



Jag är så trött på politiker överhuvudtaget. Deras oneliners som de har slipat på i veckor känns mest bara platta. Jag tror att de glömmer bort att debatterna är till för att vi väljare ska kunna bestämma vilket parti vi vill lägga vår röst på.

2012-05-07 @ 17:49:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback