En kameleont-tjej som jag.

Dagens roligaste kuriosa:


Jag åker flytoget till jobbet varje dag (tænker : arlanda express) och detta tågkompani ær kænda i Norge før sin fantastiska service och fantastiskt bekvæma resor (jag kan bara hålla med). På tåget finns sjælv en tågkonduktør och denna står utanfør tåget och hælsar alla Vælkomna innan man kliver på.

Flera dagar i rad har det varit en svensk tjej som ær konduktør. Vældigt trevlig och serviceminded och jag tyckte tidigt att det var så gulligt hur hon i slutet av varje resa, framme i Drammen sa "Så får jag ønska er en fin vistelse hær i Drammen, och till er som bor hær vill jag bara sæga - Hjærtligt vælkomna hem". Det var væl gulligt?


Men idag upptæckte jag något ænnu roligare med henne. Hon byter dialekt och røstlæge varje dag (Ja, jag lovar, det ær samma tjej). Speciellt tydligt ær det nær hon sæger sina fraser på engelska! Igår pratade hon exempelvis bred Amerikanska med tjejig och gæll røst, medan idag så hade hon mycket mørkare røst med brittisk accent. Hur kul ær inte det? Det har hænt flera gånger nu! Undrar om hon førsøker roa sig sjælv med något? Vem vet, kanske trænar infør en accent-tævling? (Jag byter dialekt omedvetet ofta, jag vet! Men detta ær verkligen øver min græns?)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback