Det här med dålig journalistik.

Jag och Herr Rispoli har en givande diskussion på facebook-chatten om journalistik - eller snarare, om dålig journalistik. 

Jag har länge irriterat mig på vår lokaltidnings uppenbara vilja att göra sig roliga på ÖSK Dams bekostnad vid förluster. Likaså att med alla tillåtna (men för det mesta otillåtna knep) och ordlekar försöka förnedra insatsen de gjort. Det är en sak att utgå ifrån fakta, att säga att spelet var dåligt och konstatera att laget har det väldigt tufft just nu. Journalisten tappar ju trovärdighet om de inte skriver sanningen. Jag säger inget annat. Men det är att gå till överdrift när man fokuserar mer på spexiga ordlekar om den gamla tränaren än att faktiskt skriva om den nytillkommna tränaren och hans idèer om laget. Är det inte lite skvallertidnings-varning när man hetsar incidenter runtomkring än att ta gräva djupare i vad som faktiskt sker? Att dessutom ta till hån som taktik för att locka läsare det kallar jag lågstadienivå - (ni vet, elaka ord och tuffa kommentarer för att vinna kompisar, eller i detta fallet läsare).


Jag förstår att lokaltidnings-journalistik inte går ut på att stötta alla elitlagen,
utan att de faktiskt måste behålla någon form av objektivitet. Det respekterar och förstår jag, men lite varierad journalistik är väl inte för mycket begärt? Åk ner på en träning, se hur hårt tjejerna tränar, ta reda på fakta om tränarbyten/avhopp och gör en ordentlig artikel om situationen som råder. Det lovar jag defintivt blir mer intressant för oss läsare än denna uppenbara hetsjakt.


(att man dessutom gör skillnad på sport och sport, och väljer att använda betydligt mer respektfull och begåvad jorunalistik när andra idrottslag haft tuffa perioder - det låter jag vara för nu. Favoriserande journalistik får bli ett annat inlägg)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback