ett steg i rätt riktning.

Idag har vi gjort det. Gått på "tur". Vår första riktiga tur - på riktigt norskt vis.


Jag tror inte man förstår hur starkt Norrmännen känner för detta hurtiga fenomen. Det är så vedertaget och så förutsatt att varje Norrman lägger tid åt att gå på tur. Som jag har förstått det är det deras kvalitetsaktivitet, deras andrum i vardagen och favoritsysselsättning alla dagar i veckan. Och ja, jag måste säga att det har sin charm. Det är svårt att förklara skillnaden på svenska promenader och norska turer - men bor man som vi gör, med en utsikt som inte går att förklara i ord, då får aktiviteten en innebörd du sällan når hemma i Sverige.


Söndagar är allmäna "tur-dagar" så vi valde denna dag för att verkligen försöka ge fenomenet ett försök på allvar. Bakom vår lägenhet finns ett högt berg som vi inte tidigare vandrat upp för. På toppen finns en restaurang med helt fantastiskt utsikt. Inga bilar kan köra dit utan du måste promenera upp. På vägen upp finns flera bänkar längst stigarna och jag kan bara föreställa hur vackert det måste vara att sitta när och titta ut över ett upplyst Drammen på kvällen. Hursom, så tog vi en varsin kaffe, åt huset special "vaffels" (våfflor, som ni säkert förstod) och njöt av vår nya favorit-sysselsättning. Jag tror vi fick en helt ny syn på vår hemstad idag - det är så galet vackert här! (Bilderna säger i stort sett inte en hundradel av känslan som vyn ger i verkligheten)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback