5. Själsliga miniprojekt

Här kommer ett litet tips till er som vet med att er att det finns något som får er att må dåligt på ett själsligt plan. Kanske ältar du dina komplex, klagar över din ekonomi, drömmer om att våga, lägger allt för mycket tid till att sakna någon eller har svårt att få saker och ting gjorda. Allt som känns som en börda eller något som du är medveten om tynger dig.

Jag har till att börja med en lista (en lång sådan) på saker som jag skulle vilja förändra i mitt beteende och saker jag vet skulle få mig att må mycket bättre på insidan om jag förändrade dom. Sedan har jag varje söndag (funkar såklart vilken dag som helst) tagit den första förändringen på listan och kommit på två konkreta saker jag ska fokusera på följande vecka. Exempelvis om jag ältar mina komplex kan en av två praktiska saker vara att sätta upp en lapp på badrumsspegeln med ett eget litet mantra, exempelvis "Jag är vacker, ung, rolig & har dom snyggaste benen i Örebro". Detta mantra måste jag sedan läsa högt tre gånger varje gång ser lappen. Den andra praktiska saken skulle kunna vara att se till att ha mina favoritkläder rena och bara använda de kläderna följande vecka som får mig att känna mig snygg.

Det speciella med mina projekt är att fokuset bara ska gälla en vecka, från söndag till söndag, vilket gör att det känns överkomligt. Det blir ett kort men intensivt projekt och även om en vecka kan kännas väldigt kort så lovar jag att veckan kan göra stor skillnad om man verkligen går inte för det. Fördelen med dessa veckoprojekt blir även att projektet tar fokus från dina andra "förbättringsområden" och då får ge allt för att förändra en sak i taget. Du behöver alltså inte känna dig dum för att du inte ändrar allt på en gång utan utmanar dig själv en vecka i taget. När söndagen kommer tar du nästa punkt på listan och gör upp nya planer. Även om du inte lyckas uträtta underverk på varenda punkt så kommer du märka stor skillnad efter några veckor.


Mitt veckoprojekt är att påminna mig själv om hur viktigt det är att våga och hur fantastiskt nöjd jag är med mig själv att jag gör massa saker just nu bara för min egen skull. När man gjort sådana saker är det viktigt att man påminner sig själv om känslan och inte hamnar i negativitetsträsket igen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback