Vald sanning ("All the things I´ve done")

Visst är det ironiskt hur vi människor biter oss fast vid sanningar i livet som kanske inte alls stämmer överens med verkligheten? Att vi bestämmer oss för att något ser ut på ett visst sätt, att något som bli på ett speciellt sätt eller att något kommer att drabba oss om vi handlar på ett visst sätt. Jag är i alla fall sådan. Även fast det finns tusentals olika scenarion och mängder av möjliga konsekvenser så rutar vi ändå in oss på en enda och vägrar släppa taget.

Jag gjorde det senast igår. Ett beslut ska tas (eller ja, det är taget nu) och istället för att se alla fanastiska möjligheter som beslutet kan medföra så snöar jag in mig på en jättenegativ variant av hur det skulle kunna bli. Jag har inte så mycket erfarenhet av det som ska göras men den lilla erfarenhet jag har (från långt tillbaks) har ristat djupa sår som lurar mig att tro att det alltid ska sluta på samma vis. Det är inte sunt, inte konstruktivt och framför allt inte produktivt eftersom sanningen vi väljer att tro på kommer påverka våra tankar och tillslut göra att vi hamnar där. Tankens kraft har samma genomslag när det kommer till positiva tankar vilket innebär att det borde vara tusen gånger smartare att tänka på alla fantastiska möjligheter med beslutet.

Jag tror det farliga med detta är att vi människor har massa "valda sanningar" som vi lever efter just för att "det bara är så". Vi ser inte att dessa hindrar oss och vi glömmer bort alla möjligheter vi får här i livet att prova, prova och prova nya saker igen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback