Fascinerande talanger.

På tal om ingenting, men ändå av intresse.
När vi åkte till spa´t i eftermiddags fick vi skjuts av en man som talade sex stycken språk. Det är så otroligt fascinerande! Han talade arabiska, franska, engelska, barbariska, polska och något mer som jag inte minns. Han förklarade det med att han på sin fritid tycker om att lära sig nya språk - varav exempelvis polskan kom av för mycket fritid. Jag tycker det är så häftigt och blir så avundssjuk på dom som faktiskt tar sig tid att lära.

Något annat fascinerande är hur människor förändras när dom byter språk. Sébastien blir verkligen tre helt olika personer när byter mellan svenska, engelska och franska. Med franskan tillkommer ett yvigare kroppspråk, ett snabbare tal-tempo och mycket mer inbyggd entusiasm. Visst är det fantastiskt att det kan bli så av ett språk - när man egentligen säger exakt samma sak på alla tre språken? Jag ska verkligen lära mig franska bra - så snart jag får tillfälle ska det bli mitt första mål att uppnå. Det finns bra många anledningar nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback