Solidaritet.

Ibland förstår jag ingenting. Ibland gör det bara så ont att leva i den här världen. Ibland vill jag bara slå och skrika. Jag blir så ledsen, frustrerad och förbannad när jag läser om helgens våldtäkter och våldtäktsförsök. Jag förstår inte att vi tjejer inte ska få känna oss trygga. Det måste få ett slut det här.

Några ljusglimtar i mörkret är civilkurage och solidaritet.
Linn och Adams initiativ. Linn har skapat ett stort event på facebook där hon inbjuer till en manifestation med nattvandring på fredag natt, 02.00 med samling pressbyrån på järntorget. Alla ska sedan delas in i smågrupper och nattvandra runt Örebro fram på morgonen. Detta har fått jättestor uppmärksamhet och jag är glad att Örebro likväl som Sverige ger detta initiativ utrymme i media och uppmärksammar det så att det får effekt. Linn, du är fantastisk! Adam har på eget bevåg öppnat en jourlinje för tjejer som går ensamma hem själva. Telefonnumret kopplar vidare till volontärer som har kännedom om örebro och som på så sätt kan larma vidare om något händer. Adam gör självklart detta ideellt, likväl som volontärerna. Även det helt fantastiskt för att tjejer ska få känna sig tryggare!

Jag har anmält mig som volontär för jourtelefonen och hoppas att jag blir godkänd så att jag kan få sitta några kvällar i helgen och nästa vecka. Snälla vänner, ta chansen att hjälp en medmänniska. Det kostar oss så lite tid och energi men kan vara grunden till att liv räddas. Snälla ta ert ansvar och hjälp till nu när vi får chansen serverad.


Kommentarer
Postat av: Ania

2010-10-11 @ 20:11:36
Postat av: Ania

Blev så ivrig att jag skickade utan att skriva:)

Va grym du är som ställer upp!! Jag skulle absolut vandrat om jag bodde kvar!!!

Bra Emma att du uppmärksammar sånt här för oss som inte har Facebook!!!



Ha en kanon höst!!

Kramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback