Snart ska jag plugga.. men först - lite ilska.


Som den obotliga musikalnörd jag är och självklart då alltid kommer vara blir jag arg när jag läser om nyuppsättningen av Grease på Göta Lejon. Jag blir arg för att vi har så otroligt högkvalitativa musikalskolor i Sverige (Balettakademin Göteborg, Artisten Göteborg, Kulturama Sthlm, Bjärnum, Musikalakademin Umeå mfl.) och ändå måste branschen vara så otroligt kommersiell och ta in riktiga B-kändisar som huvudrollsinnehavare.

Här på bilden ser vi Marie Sernholt och Sebastian (?) från Idol göra rollerna som Sandy och Danny. Jag kan inte ens skratta. Även fast hela grejen är sjukt komisk. En barnstjärna och en förlegad idolvinnare. Vad vet dem om musikal? Hur många år har dem slitit för att äntligen få äntra musikalscenen? Hur många danslektioner har dem kämpat sig igenom flera gånger dagligen för att tillslut nå sitt mål? Hur många ensemblejobb har dem fått stå ut med för att tillslut få sin drömroll?

Sebastian som skulle bli Sveriges stora rockstjärna gör nu musikal.  Sista desperata försöker till rampljuset? Nej, arg blir jag.

Vad mycket roligare allt hade varit om man castat fram examinerade musikalstudenten istället för dessa roller. Jag förstår att det har med sälj, vinst och pengar att göra men det hela tappar absolut sin charm. Det vore en helt annan sak att ha med kändisar som Rennie Mirro, Malena Lazlo, Karl Dyall osv. som faktiskt blivit kända för sin musikalhistorik.


Kommentarer
Postat av: En smula

Fast Sebastian har ju inte bara halkat in på ett bananskal. Han har ju hållt på med musik i en evighet, och knegat i olika band flera år innan han va med i Idol. Så troligtvis har Sebastian mer scenvana och stått framför en publik betydligt fler gånger en många av de som pluggat musikal. Sen är självklart musikal en annan form, men musikal är ju musik och det vet nog båda dessa otroligt mycket om. Så helt konstigt tycker jag inte att det är.

2010-02-12 @ 12:59:50
Postat av: En smula

Fast Sebastian har ju inte bara halkat in på ett bananskal. Han har ju hållt på med musik i en evighet, och knegat i olika band flera år innan han va med i Idol. Så troligtvis har Sebastian mer scenvana och stått framför en publik betydligt fler gånger en många av de som pluggat musikal. Sen är självklart musikal en annan form, men musikal är ju musik och det vet nog båda dessa otroligt mycket om. Så helt konstigt tycker jag inte att det är.

2010-02-12 @ 13:00:02
Postat av: Ania

jag förstår vad du menar Emma! Fullt ut! och speciellt eftersom du själv läst på kulturama (var det va?) Så är du nog kunnig och har sett massa talanger under din tid där. du själv är ju en stor talang!



Hoppas ni får trevligt i Linköping ikväll! Vi har äckligt kallt bara så du vet:)

2010-02-12 @ 17:57:46
Postat av: Karolina Kolthoff

Jag håller verkligen med! De är as dåliga på scen och det låter inte bra alls när de sjunger:/

2010-02-13 @ 12:21:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback