En arg arg arg kusin.

Jag fick mig en tankeställare idag. En ganska ordentlig. Ska försöka skriva ned så gott det går men jag tror det blir svårt för jag är saftigt irriterad och faktiskt lite upprörd. Jag hoppas att ni alla vill läsa hela texten för jag tror faktiskt att de flesta av oss behöver få sig en tankeställare.


Min kusin, min finaste Malin, valde alltså i somras att tacka ja en till dokusåpa som skulle sändas på en av Sveriges största tvkanaler och programmet har varje onsdagskväll över en miljon tittare. En kul idé från hennes sida blev ganska snabbt allvar men Malin valde att fullfölja sitt spontana infall. Så många har frågat och undrat om min kusin är mediakåt och ville bli en riktig C-kändis, men jag kan verkligen säga att så var inte fallet. Som jag sa, en kul grej att prova på något nytt, ett annorlunda sätt att spendera sommaren och ja, skulle resultatet bli kärlek så vore väl det ett underbart plus.



Som ni säkert förstår är jag inte irriterad över Malins val att vara med i tv. Jag har stöttat henne från första början och älskar att se henne varje onsdagskväll för jag tycker att hon sköter sig så himla. Och söt är hon så det räcker och blir över.



Så vad är jag irriterad över? Vad höll mig uppe till ett inatt? Vad får mig så äckligt äckligt förbannat?

Jo jag blir så fruktansvärt irriterad över all den skit hon måste ta och stå ut med elaka människor som skriver fruktansvärt förnedrande och riktigt jävla taskiga kommentarer på bland annat tv4s hemsida och aftonbladet. Kommentarerna kan vara allt ifrån att hon verkar blåst, omogen, att hon är ful, att hon borde åka hem, att hon endast är mediakåt osv. Vissa av kommentarerna är riktigt riktigt grova. Dem nämner jag inte här.


Nu till min frågeställning. Vad är detta för människor? Vilka är dem som tar sig rätten att vara så elaka och klanka ned på en människa de aldrig sett. Förstår dem inte att hela spektaklet är en jättestor produktion där Tv4 fixar&trixar exakt hur dem vill med varenda sekund. Förstår dem inte att den bild vi ser av personerna i serien endast är några få minuter utav timtals av inspelning? Förstår dem inte att de ger tv4 precis de reaktioner som de är ute efter. De vill ha upprörda och elaka tittare. De vinklar varenda deltagare precis som dem vill och sitter själva som små trollkarlar och tjänar stora, äckliga summor på detta, eftersom vi tittare såklart hellre tittar ju mer skandaler dem visar.


Någon skrev att Malin får skylla sig själv. Att hon gett sig in i leken och fått leken tåla. Jag förstår fanimej inte vad de menar. Stod det i kontraktet att svenska folket gavs rätten att vara elaka på riktig jävla högstadie-nivå? Hon visste vad hon gav sig in på, hon visste att detta brukar ske, men jag ifrågasätter vad människor egentligen har för liv och hur de kan, hur de vill, och hur de orkar engagera sig att skriva så elakt om en människa de endast sett på tv? Folk är dumma i huvudet. Och ja, folk tror att datorn skyddar dem. De skulle troligtvis aldrig säga liknande saker till människor de träffar i verkligheten. Men på internet går det bra.



Äckliga äckliga människor vill jag kalla dem.
Min finaste Malin, hur kan de vara så vidriga? Malin som aldrig skulle göra en fluga förnär.
Nätmobbing är vad det är.
Nu är ju fallet att Malin inte tar åt sig. Hon skrattar och skakar på huvudet. Men tänk om, tänk om Malin var svag och detta knäckt henne? Förstår dessa idioter vilka förödande konsekvenser detta skulle kunna fått?

Jag tror vi alla suttit där i våra sommar, och klagat på någon som verkar dum/korkad/idiotisk osv. Jag har defintivt suttit och tyckt till om ensamma mammor och knäppa robinsondeltagare. Jag gjorde det alltid förut. Jag kommer defintivt vakta min tunga från och med nu.


Den bild vi får av människorna är tv är inte den sanna. De människor vi ser i tv är människor även dem med känslor och självklart kan även dem bli sårade. Jag ska tänka mig för och jag ska definitivt aldrig mer skriva elaka saker på bloggen om människor jag endast sett på tv.

Jag är lite arg.
Det kanske märks?






Kommentarer
Postat av: Anonym

vad harhon varit med i

2009-11-26 @ 19:38:43
Postat av: Tarik

Mycket bra skrivet min vän!Håller helt och hållet med dig denna gång=)...

2009-11-27 @ 06:51:17
Postat av: Siri

Tycker att du skriver så sjukt bra till att börja med:) sen så håller jag med dig till tusen plus att Malin sköter sig great! åååå himlans söt är hon oxå! kram

2009-11-27 @ 16:19:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback