Examinationen.

Det är en bra dag. Helt klart. Examinationen gick jättebra och idag känns nästan kursen intressant. Antar att det är som alltid, när man lärt sig någonting och verkligen kan aplicera dess funktioner/begrepp på situationer det är först då det är givande och intressant. Jag är glad att jag har en så bra klass. Vad vore jag utan min underbara klass i detta ämne?

Det var dock lite komiskt. Vi läser ju om iterkulturell kommunikation och idag handlade frågorna om kulturmöten. Och efter att jag fått svara på min fråga som handlade om Icke verbal kommunikations (dvs. bland annat kroppspråk) funktioner så uppstod ett riktigt kulturmöte, en kulturkrock kan man kalla det!

En klasskompis till mig med ursprung från Romänien och som hänger sig till den katolska kyrkan och dess livsskådning, vi kan kalla honom för Cosmin - frågade mig om jag tycker att det är rätt eller fel med kvinnor som använder sig av mycket kroppspråk. Jag blev lite chockad, jag menar vadå rätt eller fel? Och vad har detta med kön att göra? Han hävdade klart och tydligt att i hans kultur ska kvinnor inte använda sig av kroppspråk och ta för mycket plats, för det är maskulint. Hej&hå. Han hade mycket att säga. Jag blev lite tagen. Så kan det gå i ett kulturmöte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback