Ta er tid / "Alldeles för SMAL"

Jag skulle vilja att ALLA som läser det här tar sig tid att läsa stinalees inlägg, ett jättebra skrivet inlägg angående elaka och avundsjuka människor som på internet eller i verkligen tar sig rätt att berätta för andra hur de ska liva sitt liv och i detta fall att personen är alldeles FÖR smal, dvs. med deras ord - äckligt smal. Läs även mitt inlägg här nedan, detta tar upp ett otroligt viktigt ämne och jag tror ingen kan påminnas för mycket.

(detta kan ta fem minuter av ert liv, men snälla - jag lovar, ni kanske lär er något.)



Stina-Lee är en känd bloggare och får dagligen massvis av elaka kommentarer på sin blogg, något som jag aldrig upplevt. Det enda positiva med att bara ha 40 läsare kanske? (som jag är stolt över iofs, hehe). MEN detta är något jag upplevt  tusen gånger i verkligheten då jag är, det ni kallar "Alldeles för SMAL".  Jag har fått höra att jag ser sjuk ut, att jag ser äckligt smal ut, att jag borde gå upp i vikt och HÖR & HÄPNA - dom säger att killa inte tycker det är snyggt att vara smal!

MEN FÖR FAN! Lever vi på 2000-talet? Varför skulle jag bry mig om det? Varför skulle jag vilja att ni berättar för mig vad killar tycker? Jag lever väl för min egen skull och min kroppsform kommer jag endast ändra om det ska ske för min egen hälsas skull, aldrig för någon annans smak. Ska det vara så svårt att förstå?

Kan inte heller förstå när människor, kanske inte av elak mening, men ändå kommer fram och säger - OH GUD VAD DU ÄR SMAL! Men hallå? För tusan, jag har speglar hemma , jag vet att jag är smal. OCH NEJ, jag skulle aldrig gå fram till en överviktig människa och säga "OH GUD VAD DU ÄR TJOCK". Det gör man ju inte, för de är väl elakt? SÅ vad berättigar er att kalla mig FÖÖÖR SMAL? Vad ger er rätten att bestämma vad som är rätt och fel med min kropp?

Jag har i hela mitt liv varit smal, min mamma är det - jag har ärvt hennes kroppsform och så är det med det. Det har funnits perioder i livet under tonåren när jag åt väldigt dåligt - det är bara att konstatera. MEN född smal är jag. Jag kommer alltid att bli det ni kallar "Normal-stor" , om det nu går att definera och de dagarna jag faktiskt åt dåligt, tror ni att elaka kommentarer hjälpte? Nej aldrig. Det blev bara en ännu större börda och press. Förståligt nog.

Dagligen läser vi i veckotidningar om hur killar inte gillar storlek-0 tjejer, och självklart ska vi inte uppmuntra folk att banta. MEN vi ska lära varandra att älska våra kroppar och försöka leva så hälsosamt som möjligt. Varför blandar vi in killarnas åsikter? jag har hittat någon som älskar mig för den jag är och vill han inte ta i mig som jag är kan han dra åt helvette.Jag tycker så synd om alla tjejer som läser dessa artiklar och tror att de inte kommer bli älskade, tjejer som är födda smala och som jag - faktiskt kan äta hur mycket som helst men inte gå upp i vikt för de. Lyxproblem tycker vissa, ett faktum för mig.

Alla sorters kroppar är vackra och för sista gången - måste allt i livet handla om att vara snygg? Jag har fått världens bästa självkänsla och är jättenöjd med mig själv - jag kämpar för att gå upp i vikt men ENBART för hälsans skull. Så spara alla era elaka kommentarer nästa och tänk till - vilken är din brist? SKulle du vilja att jag påpekade den hela tiden?






Kommentarer
Postat av: Siri

Fan vad bra skrivet Emma!!!Sköt om dig gumman!!KRAMAR Siri

2008-07-04 @ 16:58:20
Postat av: Anonym

2008-07-04 @ 16:58:52
Postat av: Caroline Nilsson

Emma, fan va jag förstår både dig och stina-lee! Det är skönt att veta att det är fler som känner som jag gjort hela mitt liv. Dom som säger att man ska gå upp i vikt för killarnas skull.. för att dom inte tycker om smala tjejer kan ju ärligt talat skjuta sig själva. Vi hörs bruden! puss

2008-07-07 @ 14:22:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback